Virtual Reality en gebouwen ontwerpen

De opkomst van virtual reality toepassingen voor architectuur is een van de grote verhalen van de afgelopen jaren – in de toekomst, zo is ons verteld, zal VR niet alleen een integraal onderdeel worden van de presentatie van een project, maar ook van het ontwerpproces.

Sterker dan cocaïne

Voor veel design-geleide industrieën is de grootste uitdaging vaak het overtuigen van de klant dat het eindproduct er net zo uit zal zien als – of beter dan – de 2D- of 3D-weergave.

Hoe getalenteerd de ontwerper ook is, het vergt soms een sprong in het diepe en een levendige verbeelding van de klant om hem enthousiast te maken voor een ontwerpidee.

Architectuur is niet anders en daarom kan virtual reality voor architectuur en design deze industrie helpen transformeren.

In dit artikel bekijken we de mogelijkheden van deze opwindende nieuwe technologie, de voordelen van ontwerpen in een virtuele wereld (voor zowel de ontwerper als de klant) en hoe we verwachten dat de sector zal groeien en evolueren naarmate virtual reality (VR) wordt aanvaard en geïmplementeerd.

VR voor architecten

VR-technologie heeft zo veel potentieel voor architecten en ontwerpers. Van de eerste mock-ups, over projectsamenwerking, tot de finishing touches die een gebouwontwerp van goed tot geweldig maken, virtual reality heeft het vermogen om een idee echt beter te verkopen dan welk ander medium dan ook.

Zoals aan het begin van dit artikel al werd vermeld, is het een van de grootste uitdagingen voor architecten om samen met een klant deze ervan te overtuigen dat een ontwerp werkt, alvorens waardevolle – en werkbare – feedback te ontvangen die in een afgewerkt ontwerp kan worden geïntegreerd.

En hoe groter het project, hoe meer belanghebbenden er onvermijdelijk bij betrokken zullen zijn.

Het is onwaarschijnlijk dat er één enkele beslisser is; in plaats daarvan zullen meerdere mensen om hun mening worden gevraagd over verschillende aspecten van het ontwerp van een gebouw. Al deze mensen in één ruimte krijgen om deze ontwerpbeslissingen te bespreken kan ongelooflijk moeilijk zijn, om niet te zeggen tijdrovend en inefficiënt.

Plattegronden, 3D renderings en modellen worden vaak gebruikt om een idee over te brengen voor een bepaalde ruimte binnen een ontwerp, maar zelfs deze benaderingen – een hoofdbestanddeel van architectonisch ontwerp – kunnen falen in het effectief communiceren van ideeën met klanten.

De virtuele wereld

Nu klinkt deze beschrijving van virtual reality voor architectuur misschien nogal oppervlakkig. Het zal ongetwijfeld werken als een presentatie-instrument, waardoor opdrachtgevers inzicht kunnen krijgen in hoe een ontwerp er op schaal en op een meer visceraal niveau uit zal zien. Maar hoe zal het de workflow van een architect beïnvloeden?

Om echt effectief te zijn, moet de VR-technologie de klant in staat stellen om volledig te interageren met een voorgesteld model; zo ver gaan dat hij deuren en ramen kan openen en sluiten, lichten aan en uit kan doen en voorwerpen door de ruimte kan verplaatsen. Dit niveau van interactie moet dan deel uitmaken van de feedback van de klant – d.w.z. wat waren de aspecten van het ontwerp die de klant bijzonder leuk vond? Waar hadden ze moeite mee om betrokken te raken en te interacteren? Wat vonden ze niet leuk?