Maken architecten vandaag de dag nog echte tekeningen?

Moeten architecten nog tekenen? Denk er eens over na. Serieus. Ik stel dit aan de orde en ik weet dat de vraag bij ieder van u een heel beroerd gevoel oproept. Ik heb dit gesprek al een paar maanden met collega’s zowel in de academische wereld als in de praktijk. Ik ben er zeker van dat de gevoelens hierover waarschijnlijk rechtstreeks verband houden met de leeftijd van de lezer. Tenminste, zo lijkt het in de meeste van mijn gesprekken te gaan. Eerlijk gezegd weet ik niet eens zeker waar ik sta met deze stelling. Daarom schrijf ik deze post. Ik wil een groter gesprek op gang brengen binnen het veld en zien wat er gebeurt. Ik ben me er zeer van bewust dat dit een controversieel onderwerp is. Ik wil dat u probeert het sentiment zoveel mogelijk uit de discussie te halen.

Zeker een zinvolle vraag

Dus laat me proberen de volledige betekenis van de vraag uit te leggen. “Poging” is het sleutelwoord in de laatste zin. Dit begon grotendeels toen in het voorjaar werd overgeschakeld op online lessen en het voor studenten moeilijker werd om tekeningen te gebruiken of hun tekenvaardigheden aan te scherpen. Nu de mogelijkheid zich voordeed om in de herfst verder te gaan met minimale of zelfs geen persoonlijke instructie, begon ik me de vraag te stellen.

Moeten we leerlingen wel leren tekenen? Is dat een essentieel element om in deze tijd te kunnen creëren of oefenen?

Tekenen is niet schetsen

Ik zal beginnen met de notie dat ik het niet heb over schetsen. Ik denk dat dat een essentieel element van de praktijk is. Ik denk dat dat een vereiste vaardigheid is. Ook is het mogelijk om deze vaardigheid te leren en je vaardigheden te verbeteren met oefening. Zelfs als het meer in de lijn ligt van wat ik zou noemen “technisch” schetsen. Dat is een vaardigheid die ik waarschijnlijk elke dag gebruik. Ik zou nog milder staan tegenover het begrip “waarnemend” schetsen (wat je ziet) of “verbeeldend” schetsen (vanuit je geest) als een vereiste vaardigheid. Ik zou nooit zeggen dat het geen nuttige vaardigheid is die een architect moet bezitten. Ook ben ik van mening dat schetsen een vereiste vaardigheid is. Nu weet ik dat veel diagrammen tegenwoordig 100% digitaal worden gemaakt, maar de vaardigheid om er een met de hand te beginnen is nog steeds erg nuttig en ik denk inherent aan wat we doen. Deze vaardigheden kunnen zeker helpen om je ideeën over architectuur tot leven te brengen.

Dus wat is dan het probleem? Nou, ik begin me af te vragen of technisch tekenen wel een noodzakelijke vaardigheid is. Moet een architect per se weten hoe je een 1-puntsperspectief construeert? 2-punts perspectief? Handlettering? Constructiedetails met pen of potlood? Gebruik van een T-vierkant of parallelle balk? Hoeveel van de huidige beoefenaars gebruiken een van deze punten of maken dit soort afbeeldingen met de hand? Ik durf te wedden dat dat een percentage van één cijfer is.

Nogmaals, ik heb het over technische tekeningen. Niet over schetsen.