Hoe je je eigen bedrijf in Nederland kunt starten

Wil je een bedrijf opzetten in Nederland? Er zijn verschillende overheids- en andere regels die je moet volgen. Gebruik deze checklist om na te gaan wat de procedure is voor het starten van een bedrijf in Nederland. Deze checklist is een algemene richtlijn. Afhankelijk van je situatie kan het zijn dat je ook andere stappen moet ondernemen. Zo moet je bijvoorbeeld voldoen aan regels en voorschriften voor uw vestigingsplaats.

De eerste stap

Raadpleeg voor aanvullende eisen en informatie de branchespecifieke informatie voor je bedrijfssector. Of raadpleeg een van de sectorspecifieke checklists op deze website. Ook hebben we de belangrijkste regels en voorschriften voor zzp’ers, studentondernemers en ondernemers onder de 18 jaar op een rij gezet.

Ondernemers die in Nederland willen blijven, moeten aan een aantal voorwaarden voldoen (zie Komen naar Nederland). Als je geen EU-burger bent, zul je meestal een verblijfsvergunning voor bepaalde (MVV) en onbepaalde tijd moeten aanvragen. Misschien bent u een innovatieve startup – in dat geval kunt u een startupvisum krijgen.

Als je van plan bent om in Nederland zaken te gaan doen, moet u ook een zakelijke bankrekening (IBAN) hebben of aanvragen. De Nederlandse Vereniging van Banken heeft een Quick Scan gemaakt waarmee u kunt nagaan of u in aanmerking komt.

De tweede stap

Het helpt om een ondernemingsplan te schrijven als je een eigen bedrijf gaat oprichten. In een ondernemingsplan schetst je je plannen: denk aan de oprichting van een bedrijf en de juridische bedrijfsstructuur die je wilt kiezen. Wat ga je verkopen of produceren, wie worden je klanten, hoe ga je financiering vinden?

Is er vraag naar uw product of dienst op de Nederlandse markt? Dit zijn allemaal zaken waarover u moet hebben nagedacht voordat je begint, als je een kans van slagen wilt hebben. Wil je meer weten over de verschillende manieren om uw bedrijf te financieren, bekijk dan ons webinar ‘Financiering van je bedrijf in Nederland’.

De volgende stappen

Eigenaars van een nieuw bedrijf moeten eerst een juridische bedrijfsstructuur kiezen, zoals eenmanszaak (eenmanszaak) of besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (bv). De juridische structuur bepaalt je aansprakelijkheid en belastingverplichtingen.

Een eigen bedrijf oprichten betekent ook een bedrijfsnaam (ook wel handelsnaam genoemd) kiezen. Die heb je nodig om je bedrijf in te schrijven in het Nederlandse Handelsregister (KVK).

Nieuwe bedrijven moeten zich inschrijven in het Nederlandse Handelsregister bij de Nederlandse Kamer van Koophandel (KVK). Lees ons stap-voor-stap artikel om meer te weten te komen over de inschrijvingsprocedure, de kosten, enz.

Verdere aandachtspunten

Zodra je bent ingeschreven in het Handelsregister, geeft de KVK uw gegevens door aan de Nederlandse Belastingdienst.

Besloten vennootschappen en naamloze vennootschappen moeten zich laten inschrijven via een notaris. De notaris verzorgt voor u de inschrijving bij de Belastingdienst.

Als je zakendoet in Nederland, maar uw bedrijf is niet permanent in Nederland gevestigd, hoef je zich misschien alleen in te schrijven bij de Nederlandse Belastingdienst.

Als je in Nederland woont of hier inkomen verdient, ben je verplicht een ziektekostenverzekering af te sluiten. Ook bent u verplicht Nederlandse premies volksverzekeringen af te dragen. Daarnaast zijn er verschillende manieren om het vermogen van je onderneming te verzekeren in geval van wettelijke aansprakelijkheid of een ander risico dat je niet kunt dragen. De verwerking en opslag van persoonsgegevens wordt geregeld door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Lees onze AVG stap-voor-stap gids.