Hoe je je de beste naam voor je onderneming kan kiezen

U kunt geen bedrijf hebben zonder een bedrijfsnaam! Maar het proces van het kiezen van de perfecte bedrijfsnaam die zowel pakkend is en communiceert waar je bedrijf over gaat is zeker niet gemakkelijk. In het verleden zijn bedrijven failliet gegaan omdat hun naam gewoon niet werkte, dus het is belangrijk dat je dit goed doet.

Het kiezen van een goede bedrijfsnaam is zeer belangrijk om succesvol te zijn, en het is de sleutel om je te onderscheiden van je concurrenten. Klanten associƫren een bedrijfsnaam met de waarde die hij voor hen heeft.

1.   Juridische overwegingen

Voordat je aan je zoektocht naar de perfecte bedrijfsnaam begint, moet je een duidelijk idee hebben van het type bedrijfsstructuur dat je zult hebben. Dit is belangrijk omdat de regels voor naamregistratie verschillen naargelang de structuur van je bedrijf. Als je bedrijf een vennootschap is, moet je de bedrijfsnaam registreren op het moment dat je je bedrijf registreert. Als je een eenmanszaak of een partnerschap heeft, moet je je bedrijfsnaam registreren bij de Kamer van Koophandel.

2. Wees beschrijvend, maar niet te algemeen of vaag

Kies niet een naam die te vaag of te veelzeggend is. Generieke namen, zoals – Melbourne Painting Service, zijn niet alleen saai maar ook niet gemakkelijk te onthouden. Bovendien onderscheidt het zich niet van andere aanbieders. Denk nu aan de naam PhotoBucket – beschrijvend genoeg, niet saai, en niet iets dat je waarschijnlijk zult vergeten.

3. Gebruik verwante woorden op een creatieve manier

Laat je niet verleiden om trefwoorden in je bedrijfsnaam te proppen. Gewone trefwoorden gebruiken zoals General Motors werkt niet meer. Maar vaak werkt het heel goed om een enigszins aangepaste versie van verwante trefwoorden te kiezen, mits het uitdrukt waar je bedrijf over gaat.

Een goede manier om pakkende, gedenkwaardige bedrijfsnamen te maken is het gebruik van alternatieve versies van veelvoorkomende woorden die verband houden met de dienst die je aanbiedt. De naam Attensa is bijvoorbeeld perfect voor een tool om inhoud te verzamelen.

De naam is een woordspeling op het woord attention (aandacht) – wat enigszins te relateren is aan de dienst zelf. Andere voorbeelden zijn Digg (dig), Flickr (flicker) en Compaq (compact).

4. Houd het eenvoudig

Kies geen naam die te lang of ingewikkeld is. Vergeet niet dat je bedrijfsnaam aantrekkelijk moet zijn voor je klanten. Hij moet aangenaam en vertrouwd klinken en positieve emoties oproepen. Hij moet ook gemakkelijk uit te spreken en te onthouden zijn.

Denk maar aan de naam Zippil – die is niet alleen moeilijk uit te spreken, maar ook ronduit obscuur. Als je je bedrijfsnaam moet uitleggen, is dat waarschijnlijk geen goed teken. Je mag best een beetje slim zijn, maar overdrijf niet.